zaterdag 6 juni 2009

Laatste dag SF nog heerlijk ingevuld met struinen door de stad met o.a. over een erg sfeervol straat festival. Straten zijn hier zo lang dat ze te vergelijken zijn met dorpen bij ons en hun eigen festiviteit organiseren.Naast vele verschillende kramen heerlijke aanstekelijke muziek van bandjes die er optraden.Op deze wijze gelukkig van de laatste dag geen wachtdag gemaakt.
Vanuit internet cafe deze laatste woorden voor de taxi ons op komt pikken richting Airport....
BYE See en speak you later...........

Op de bovenstaande link vind je de route terug van onze reis 18 mei t'm 6 juni 2009

vrijdag 5 juni 2009

Sushi en een Tibetaanse monnik in San Francisco
Bij "onze " Spaanse bakker op de hoek croisssantjes en koffie gehaald voor het ontbijt.Het plan om vandaag een ander deel van de stad aan te doen. We kwamen eerst langs de moderne St. Mary' Cathedral waar we even binnen zijn geweest.

Na gisteren Chinatown te hebben bezocht liep onze ochtendwandeling vandaag door Japantown.We zijn o.a. door een grote Japanse Mall gelopen waar helaas nog niet alle winkeltje en restaurantje van open waren.
Het plan opgevat om bij terugkomst hier nog een keer langs te gaan.We hadden het idee om richting de oude hippie wijk te lopen maar kwamen hiervoor in een gebied waar geen toeristen meer liepen en hadden beide uit de sfeer op straat het gevoel of het verstandig was hier door te lopen.Omgedraaid,een andere afslag genomen waarbij we in een Tibetaans deel terecht kwamen en een Tibetaans klooster hebben bezocht. We mochten er helaas geen foto's nemen van de Bhoeda beelden.

Op straat sprak Yvonne locals uit de wijk aan om zich te laten informeren over het vervolg van onze route.Ze kreeg de uitleg dat het naar Haight (hippie-wijk) nog een heel stuk lopen was en verder dan wij op de kaart hadden in geschat.

We kozen er voor Haight te laten liggen en een ander meer toegankelijk deel van de stad te pakken. Rond het middaguur waren we weer in de buurt van de Japanse mall om wat te gaan eten.Bij een Sushi restaurant wat er zeer sfeervol uitzag binnen gestapt en ons laten verrassen.We namen plaats aan ovale kanaalgang waar bootjes met Sushi langs vaarden. Aan de kleur van het schaaltje die je uitkoos kon je zien wat de Sushi kostte en aan de stapel schaaltjes kon de Sushi-dame de rekening op maken.Op elk Schaaltje lagen twee Sushi waardoor we steeds samen een schaaltje konden proeven.De Japanse kok aan de andere "oever" van het kanaal vulde de bootjes bij waar een schaaltje van een boot was weg gehaald.

Nagenietend van het eten aan het Japaanse "Sushi kanaal" en de hele Japanse sfeer richting de Bay gelopen door een duurdere winkelstraat van San Francisco..... Hier was het kijken kijken en niet kopen en heerlijk ontspannen op straat.

Richting de bay verdwenen de winkelpanden,werd het stiller op straat en liepen we door straten met prachtige huizen.

Aan de bay weer een prachtig zicht op de Golden Gate Bridge en langs de Beach van San Francisco de weg terug gepakt door o.a. een ander deel v/d Chinese wijk dan gisteren Op een plein onderweg nog even gaan zitten om te luisteren naar een Artiest die liedjes van John Denver, Bruce Springsteen en Eric Clapton vertolkte en terug in het hotel na een lange dag wandelen de benen hoog gelegd en tijd voor een ...................

donderdag 4 juni 2009

Dag slenteren door een sfeervol SAN FRANCISCO.
Vandaag in de betere delen van San francisco dan gisteren een hele dag heerlijk kunnen slenteren en genoten van de hele sfeer.
De overweldigende flora van de afgelopen weken achter ons gelaten want in de een grote stad ziet de flora er plots heel anders uit. Al eerlijk is eerlijk ook in San Francisco kwam Yvonne nog even aan haar trekken kiekjes te schieten van bijzondere flora

Bij een koffie winkeltje ons ontbijt genuttigd croisantjes met koffie. Gisteren met de auto een deel v/d Lombard street gereden die bekend staat als 1 van de stijlste straten van San Francisco wat me tijdens het rijden ook wel duidelijk was geworden. Het negen bochtige gedeelte niet gereden maar deze vanmorgen gelopen.
Vanuit de Lombard street een afslag genomen en naar Fisherman's Wharf gelopen.Een toeristisch maar zeer sfeervol gebied aan de haven met tal van winkeltjes,reastaurants,muzikanten,artiesten etc.

Wanneer je langs de Bay van Francisco loopt kijk je op Alcatraz en viel de afstand zwemmen v/d de escapers ook wel weer mee.

Bij Pier 39 liggen op de houten stijgers zeeleeuwen te zonnen en onderling bonje te maken wie er wel en niet op de steiger getollereerd word.Tevens heb je een mooi zicht op de skyline van SF.

Zoals ik beschreven heb zijn we al in dagen geen brood meer tegen gekomen waarbij we nu dicht in de buurt van pier 39 langs een vitrine liepen v/e brood museum waar tevens een shop met restaurant aan was verbonden. Jullie begrijpen wat wij besteld hebben...... Soep in brood........ en doe eens gek ..... ;-) ook nog een brood mee genomen voor later op de dag.

Na de lunch via de Italiaanse wijk door gestoken naar China town.Wat het heerlijke is aan het slenteren door San Francisco is de grote verscheidenheid aan sferen die per straat kunnen verschillen.

De muur van onze hoekwoning is nog een kale muur maar wat ideeen op gedaan om daar verandering in aan te brengen al schat ik in dat de welstands commissie enige bezwaren zal hebben......

woensdag 3 juni 2009

NIKE EN THE GOLDEN GATE Bridge
Na een rondreis van meer dan twee weken zijn we vandaag terug in San Francisco om daar de vakantie af te sluiten.
De dag gestart met het ontbijt van het hotel wat bestond uit choco muffins en een soort koffie koeken. Bij mijn vraag aan hotel-boy of er ook brood was was zijn reactie....BREAD????

Richting Gilroy gereden de plaats die we aan wilden doen om daar de outlet te bezoeken en o.a. Nike schoenen voor Monique, Richard en Justin te scoren We waren er rond 8.30u en kregen te horen dat de stores om 10uur open zouden gaan.
Waar overbrug je anderhalf uur in deze wat grijze Amerikaanse stad.
Bij de Mac voor een bak koffie met een wire-lessje.....Net toen wij er naar binnen wilden gaan stopte er een overvolle schoolbus om te gaan ontbijten.... Tevens ging er een drilboor van start dus gillend gek worden had geen zin,geen sterveling die het zou horen...We keken elkaar aan en stonden binnen know-time buiten. Wat ik al eerder heb beschreven dat tig verschillende fastfood ketens hier naast elkaar gevestigd zijn en dit keer voor Dennys gekozen om een bakkie koffie te halen.
Hierna al wat gaan snuffelen in de mega outlet area. Om 10 uur direct bij de Nike store naar binnen en na wat over en weer sms-en met Monique geslaagd met de aanschaf van drie paar Nike Classics.

Na twee uur snuffelen,dolen en kopen in verschillende outlet winkels naar San Francisco gereden. Een hele ervaring maar tegenwoordig met navigator is het rijden naar een bestemming in een onbekende grote stad een stuk eenvoudiger geworden.Ik genot er zelfs van om in de vele wel heel bizar steile straten te rijden. Na het in checken gelukkig Yvonne van het kleine jongetje in me kunnen overtuigen dat voor we de auto in gingen leveren ik toch eerst over de Golden Gate Bridge wilde rijden.

Vanuit verschillende hoeken de Golden Gate Bridge gespot met tevens een blik op het bekende eiland Alcatraz en de Skyline van San Francisco
Terug naar het vliegveld om de auto terug te brengen. Op de teller stond een afstand van 3701miles..... een aardig blokje om.......
Met de trein terug naar San Francisco. Kregen bij de kaartjes automaat hulp van een uiterst vriendelijke Amerikaanse vrouw uit San Diego die ons in de trein nog wat informatie gaf over San Francisco en haar eigen San Diego.
Uitgestapt bij het station waar zeker geen sfeer hing van flowers in your hair maar eentje van niemand aan kijken en door lopen.Jullie begrijpen dat ik er stevig de pas in had en yvonne moeite had te volgen ;-) Ons hotel staat in de wijk China town in.... street Bush....op loopafstand van veel bezienswaardigheden.Daarover morgen meer.......

dinsdag 2 juni 2009

THE ELEFHANT SEAL EN DE LAATSTE STOP VOOR SAN FRANCISCO.
Ook vandaag weer tijdig vertrokken en na de trail geen boodschappen meer kunnen doen daarom.In het eerste plaatsje Morro Bay wat we tegen kwamen on route het ontbijt genuttigd....

Een bakker was er in Morro Bay niet te vinden maar wel een grappige donut shop en een coffee shop dus ons amerikaans ontbijt was geregeld. Volgende week wel weer een bruine boterham met Kaas......

Vanaf Morro Bay volgden we de route van 220 km langs de kust naar Salinas waar we onze laatste overnachting hebben voor San Francisco waar we morgen ook de auto in gaan leveren.Over deze weg hebben we een kleine 6 uur gedaan door het bergachtige karakter van de route en het vele draaien en keren in de passen. Delen van de route zijn vlak en lopen parralel aan het strand. Dit keer geen beren of herten op ons pad maar een prachtig zicht op een school Elephant Seals.
Het was een genot om naar het spel van de seals te kijken waarbij het strand waar ze verblijven wel was afgezet omdat ze minder vredelievend zijn dan hun samenspel eruit ziet en dan de beer die we eerder zijn tegen gekomen.
Het was tijdens de route lange tijd mistig wat enerzijds jammer was omdat we hierdoor fraaie uitzichten misten maar anderzijds leverde het ook fraaie beelden.

Onderweg een korte stop gedaan in een cafeetje voor een hapje, een drankje en even de benen strekken. Na de break was de mist grotendeels weg getrokken en werd pas echt zichtbaar hoe mooi de kleuren pracht en uitzichten waren langs deze route

Bij aankomst in het hotel de bagage gaan ordenen omdat we de afsluitende drie dagen in San Francisco geen auto zullen hebben.

Serie bijzondere meren deel 4
Het "amoebe" Lake Santa Margarita

In een folder lazen we dat het vanaf de camping een korte wandeling was naar het Santa Margarita lake waar we een trail wilden gaan doen.Bij het lake werden we door een dame geinformeerd over de verschillende trials in en rond het meer. Ook lazen we op een info-bord dat we wederom in een area gingen lopen waar ook beren verblijven. Vanuit onze eerdere ervaringen met beren gingen we goed gemoed en meer nieuwsgierig dan voorzichtig op stap.Nog maar net aan de trail langs het meer gestart schoot er een hert weg om een paar stappen later een volgend hert te spotten....
Het pad liep geleidelijk omhoog met regelmatig een mooi uitzicht over het meer.
Het meer is prachtig gelegen in een heuvelachtig gebied enerzijds omgeven door goud-gele gras velden met lage groene struiken en anderzijds een oever die bebost is waar je bijna voordurend verrast word door geritsel in struiken en weg schietende dieren.

Op een tak keek een roofvogel ons aan en vloog helaas weg op het moment dat ik de camera pakte

Voor ons op het pad liep een mega fazantachtige (wie weet welke soort het is mag me mailen) met haar jongen. Ze kwam op ons af gevlogen/gerend toen ze met haar jongen geen geschikte uitweg kon vinden en wij voor haar bedreigend waren. Het was helder wij moesten maken dat we weg kwamen en daar gaven wij zonder na te denken of overleg gehoor aan.Na van de schrik te zijn bekomen ben ik gaan verkennen met ingehouden adem of we uberhaupt het pad konden vervolgen. De "strijdvaardige moeder" niet meer gezien en Yvonne geroepen dat ze me kon volgenen.

Wat het meer naast de overweldigende natuur en ligging zo bijzonder maakt zijn de Amoebe achter vormen van de oevers waar je steeds meer zicht op krijgt naarmate je hoger komt en meer overzicht krijgt over het meer.
Ook tijdens de afdaling terug naar het beginpunt van de trail liet de Beer zich helaas niet zien maar werden we regelmatig in de gaten gehouden door herten bij een bijzonder trail
aan het prachtige Santa Margarita Lake
Highway 101 nemend halfway L.A. and San francisco
Bij het hotel was dit keer ontbijt inbegrepen.Het ontbijt bestond uit wafels......Uit een selfmade beslag apparaat kon je een bekertje tappen,deze op wafelijzer gieten en de time-clock piepte na 2 minuten dat de wafel klaar was..... Uit fles met tapkraantje kon je stroop over de wafel laten vloeien en ontbijten maar.....Tijdens het ontbijt dacht ik even terug aan Oma "Lubeck"die am samstag wafels voor me bakte met haar achter het fornuis op mijn netvlies en de wafelwasem ruikend in het kleine keukentje.....time changed....
De route vandaag ging eerst over een 10-baans richting L.A. waarbij ik sterk de indruk heb wanneer er 1 keer een file ontstaat de Amerikanen er gewoon 2 banen bij leggen.
De borden gaven L.A. nog 20 miles waarbij we er even gedacht hebben om Beverly hills aan te doen de kant waar we L.A. binnen zouden maar verkozen toch noordwestelijk af te buigen richting San Francisco.

De highway 101 genomen richting San Francisco en nooit eerder een snelweg gereden die er zo prachtig bij ligt.De highway 101 heeft een middenberm begroeid met vele verschillende bloemenstruiken wat een zee aan kleuren pracht geeft en meandert door een goudgeel koren heuvel landschap met tevens vele wijgaarden en fruitplantages.

Regelmatig zijn er afritten om westelijk van de highway 1001 naar de beach te gaan,waar vanwege de nog kille ochtend geen beach babes waren te spotten maar wel een Zeeuwse meid, en oostelijk van de highway wegen door het prachtige landschap en schattige kleine plaatjes zoals o.a. santa Paula en Ojai.

Was uit sfeer beelden onderweg op te maken dat we in de buurt kwamen van San Francisco en daar ook nog een sfeer van flowers in your hair gaan aantreffen? (foto zeker ff aanklikken voor duidelijker beeld).

Vroeg i/d middag gearriveerd op de mooi gelegen natuur camping met tal van mogelijkheden om de benen te strekken na autorit. De Campingbaas gaf op mijn vraag of er een wire-less aansluiting was aan dat mogelijk later in de middag een man langs zou komen.Een antwoord wat hij naar mijn gevoel standaard gaf op deze vraag en eigenlijk had hij ook wel gelijk.Op deze camping hoort een mens zonder pc te verblijven.